Menu

Generatieve AI-revolutie in de Automotive Industrie: meer klantwaarde, minder administratieve taken!

DocBase blogs
Generatieve AI-revolutie in de Automotive Industrie: meer klantwaarde, minder administratieve taken!
Gepubliceerd op januari 24, 2024

De golf van generatieve AI-innovaties blijft de (bedrijfs)wereld op zijn kop zetten. Onderzoek van McKinsey voorspelt dat generatieve AI jaarlijks een waarde van $2,6 biljoen tot $4,4 biljoen kan toevoegen aan verschillende industrieën. De manier waarop we jarenlang gewerkt hebben verandert door AI in welhaast alle sectoren. Ook de automobiel-industrie omarmt de AI- revolutie met open armen! Lees in deze blog enkele voorbeelden van generatieve AI, maar ook wat dit voor service, sales en klantcontact gaat betekenen.

Voorbeelden van generatieve AI

Generatieve AI wordt gebruikt bij ontwerp en prototyping van nieuwe voertuigen, het creëren van aerodynamische vormen, efficiënte indelingen van interieurruimtes en zelfs het ontwerpen van motoronderdelen. AI-algoritmen kunnen duizenden ontwerpen genereren en evalueren om de beste opties te identificeren op basis van gespecificeerde criteria zoals efficiëntie, kosten, duurzaamheid en esthetiek. Met mooie en duurzame auto’s als resultaat.

 Daarnaast wordt generatieve AI gebruikt om te voorspellen wanneer voertuigen of hun onderdelen onderhoud nodig hebben. Door grote hoeveelheden data te analyseren, zoals sensormetingen en onderhoudsgeschiedenis, kan AI potentiële problemen identificeren voordat ze ernstig worden. Dit helpt bij het verminderen van downtime en onderhoudskosten. Op het gebied van serviceverlening zal er door de inzet van generatieve AI veel gaan veranderen. Maar hoe zit het eigenlijk met de inzet van AI op de verkoopafdeling? 

AI-gedreven verkoopdossiers

Verkoopdossiers die gedreven worden door AI zijn geen toekomstmuziek: het is iets wat nu al in onze oplossing DocBase geïntegreerd is. De resultaten zijn verbluffend: ervaring leert dat de administratieve last tot wel 4 uur per verkochte auto afneemt! Maar AI levert niet alleen kostenbesparingen op, ook klanten worden er beter door bediend. Doordat de AI-technologie klantendata analyseert kun je bijvoorbeeld sneller, efficiënter en doelgerichter met klanten communiceren. Als klantgedrag namelijk bekend is kun je als autodealer ook gepersonaliseerde verkoopdossiers gaan creëren, zonder dat je daar zelf veel voor hoeft te doen. 

Op basis van klantvoorkeuren kun je bovendien gepersonaliseerde aanbevelingen doen voor voertuigmodellen, configuraties en opties die het meest waarschijnlijk aansluiten bij de interesse van de klant. Dit verbetert de klantervaring en vergroot jouw verkoopkansen.

Wat ga jij doen om administratieve kosten te besparen en klanten (nog) beter te bedienen?

Dat is best een actuele vraag. Veel automerken verschuiven naar een agenturenmodel, waardoor het als autodealer mogelijk nog belangrijker wordt om klantbinding te houden. Degene die begrijpt wat de klant wil maakt een grotere kans hem/haar te behouden. Bovendien is het interessant om te bedenken hoeveel extra auto’s verkocht kunnen worden als er zoveel uren aan administratietijd bespaard wordt per autoverkoper. Een rekensom is snel gemaakt. 

Een menselijk gesprek over iets kunstmatigs

Graag gaan we hierover met je in persoonlijk in gesprek. Al is het alleen maar om ervan te leren en onze oplossing DocBase nog verder te verfijnen. Neem contact met ons op als je eens verder in gesprek wilt gaan. 

NB: Wil je lezen wat AI nog meer voor je kan betekenen? Klik dan hier om te ontdekken dat informatie krijgen het nieuwe normaal wordt in de automotive-industrie. En misschien dat in de toekomst die informatie wel gaat naar een robot die jouw auto bestuurt en met pech langs de weg staat…

Terug op maandag Neem contact op