Menu

Het timingsspel in autoverkoop: een Cruijffiaanse benadering

DocBase blogs
Het timingsspel in autoverkoop: een Cruijffiaanse benadering
Gepubliceerd op oktober 12, 2023

“Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat.” Deze uitspraak van wijlen Johan Cruijff is niet alleen van toepassing op voetbal. Dat geldt ook voor deze: “Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” Allebei kunnen ze worden gebruikt als krachtige metaforen voor datgene wat er qua timing in de autoverkoop plaatsvindt. Kijk maar naar de volgende overeenkomsten: 

De complexiteit van autoverkoop

Simpel auto’s verkopen is net zo uitdagend als simpel voetballen. Iedere autodealer weet dat het hebben van informatie, om de juiste beslissingen te nemen, tegenwoordig key is. Het probleem is echter het grote aantal systemen waarin al die informatie van klanten is opgeslagen. Vooral bij autodealers die meerdere automerken vertegenwoordigen is vaak de grip en controle weg. Dat komt omdat elk automerk een andere manier heeft om klant- en verkoopinformatie uit te wisselen. Je kunt er vertraging door oplopen of zelfs tijdelijk door stilstaan. Over de documentuitdagingen van verkoopdossiers, die autodealers dagelijks ondervinden, schreven we al eerder in deze blog. 

Ergens niet zijn: de onzekerheid van autodealers

“Ik denk dat ik het wel heb, maar weet het niet zeker”, is een uitspraak die we vaak horen tijdens onze verkoopgesprekken met nieuwe klanten. Deze onzekerheid is een rechtstreeks gevolg van de beschreven complexiteiten waarmee autodealers worden geconfronteerd. Het ontbreken van een volledig 360⁰ klantbeeld maakt het moeilijk om tijdig te anticiperen tijdens gesprekken met klanten. Of de auditors die je komen controleren, gaan ineens moeilijke vragen stellen. 

Te laat of te vroeg zijn: het belang van timing

Zolang er verschillende systemen zijn en medewerkers informatie handmatig van het ene naar het andere systeem moeten overtypen, bestaat het risico om te laat te zijn. Het kan betekenen dat je een lucratieve zakelijke kans mist, simpelweg omdat je niet op tijd ontdekte dat er bijvoorbeeld winterbanden nodig waren. In het ergste geval ben je jouw klant langdurig of voor altijd kwijt. 

Een te vroege benadering kan ook kostbaar zijn wanneer accountmanagers onnodige inspanningen verrichten voor een klant, terwijl achteraf blijkt dat financiering niet mogelijk is. Hier begrijpen we het belang van de juiste timing en efficiëntie, waar we graag onze expertise voor inzetten. 

De essentie van goed informatiebeheer en solide verkoopdossiers

Wij geloven dat minimaal 80% van alle administratieve handelingen binnen verkoopdossiers geautomatiseerd kunnen worden. Waarom zou je, als voorbeeld, nog handmatig e-mails sturen naar klanten over bijvoorbeeld het kenteken of een kopie van een rijbewijs in Outlook opslaan? Dat laatste is overigens volgens de AVG-richtlijnen verboden. Een groot gedeelte van deze zakelijke processen hebben we al geautomatiseerd. Het doel is om er altijd voor klanten te zijn, terwijl we bestaande complexiteiten indammen en eenvoud brengen voor accountmanagers en binnendienstmedewerkers. 

Tot slot: actie ondernemen

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, is ook een uitspraak van de legendarische voetballer Cruijff. Als dit herkenbaar is en je beseft dat er iets moet veranderen in je autoverkoopproces, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we werken aan een eenvoudiger, efficiënter verkoopproces dat draait om timing, precisie en klanttevredenheid.  

Zullen we samen jouw spel van autoverkoop naar een nog hoger niveau tillen?

Terug op maandag Neem contact op